Adventsko okružno pismo o. Tomaža Mavrić

ADVENT „OTVORENIH OČIJU“
DA BISMO ŽIVJELI MISTIKU KRŠĆANSKE LJUBAVI

Rim, došašće 2025.

Dragi članovi Vinkovske obitelji!

Gospodin Isus, izvor istinske nade koji obasjava duše i donosi mir srcima, bio uvijek s nama!

Na početku došašća, vremena iščekivanja i nade, želio bih vam uputiti jednu misao koja proizlazi iz srca naše karizme i naše duhovnosti: živjeti iščekivanje Gospodina u konkretnoj kršćanskoj ljubavi.

Došašće nije samo vrijeme liturgijske pripreme na Božić, nego je to hod prema obraćenju našega pogleda da bismo prepoznali Isusa koji nam neprestance dolazi ususret preko lica i osobe siromaha, onih najneznatnijih i isključenih. To je vrijeme kada nas Riječ Božja poziva da budemo pozorni, a također i učinkoviti, i da dopustimo da nas dotaknu rane svijeta kako bismo postali uvjerljivi znakovi Isusove ljubavi.

Tijekom ovog adventa, pozivam vas na ponovno buđenje mistike kršćanske ljubavi: one mistike koja se rađa u molitvenoj šutnji, razvija se u svakodnevnom služenju i ostvaruje se u bratskom zajedništvu. Nije ovo prvi put da vas pozivam na razmišljanje o mistici kršćanske ljubavi jer smatram da nam njezino „oživotvorenje“ omogućuje djelovati iz same srži kršćanskoga života. Vjera postaje vidljiva po kršćanskoj ljubavi, nada se pretvara u djela, a iščekivanje Isusa postaje svakodnevni susret s njime u siromasima.

Vinkovska je obitelj danas, kao i uvijek, pozvana voljeti siromahe Isusovim srcem, bez očekivanja osobne koristi. Naše srce treba gorjeti ljubavlju u duhu evanđelja, kako je to zapisao sveti Vinko: „… srce istinski zahvaćeno kršćanskom ljubavlju, koje shvaća što znači ljubiti Boga, ne može ići k Bogu ako ga Bog ne pretječe i ne privuče svojom milošću. To je posvema drugačije od pokušaja po svaku cijenu privući Boga k sebi snagom ruke ili stroja. Ne, ne, u ovakvim slučajevima ništa se ne postiže silom. Kada Bog želi priopćiti sebe, on to ne čini na silu nego nježnim načinom, posvema umiljato, blago, zaljubljenički…“ (Coste XI, 221).

U svome prvom pismu Vinkovskoj obitelji u svojstvu vrhovnog poglavara, 19. rujna 2016., pozvao sam na promišljanje o liku i djelu svetog Vinka Paulskoga „mistika kršćanske obitelji“. U svjetlu naših Konstitucija i općega Pravila, pozvao sam potom na produbljivanje stupova duhovnosti svetog Vinka koji su njega učinili mistikom kršćanske ljubavi: Utjelovljenje (Došašće, 2016.), Presveto Trojstvo (Korizma, 2017.) i Euharistija (Došašće, 2017.)

Vinkova obnoviteljska crta jasna je svima nama, jer ona odražava mistiku ljubavi koju je Isus živio u dinamici Utjelovljenja i učinio ju vidljivom u povijesti. Po riječima i činima utjelovljene Riječi Božje ljubav se utjelovljuje u Isusu: on sluša potrebe ljudskih osoba, naviješta Riječ oslobođenja i ostvaruje konkretna djela. Ta djela žele promovirati svaku ljudsku osobu, uzdižu je na dostojanstvo djeteta Božjega. Svekoliko naučavanje svetog Vinka nastoji uvijek iznova potvrditi mističnu dimenziju nezasluženoga dara koji je po utjelovljenju Isusa iz Nazareta ponuđen ljudskim bićima.

U Vinkovskoj obitelji misija poprima svoj potpuni smisao i hrani se otajstvom ljubavi upravo tamo gdje se Isus na otajstven način objavljuje u siromasima. Kao što se Sin Božji utjelovljuje u liku djeteta, ponizno rođen u jednostavnoj štali, on je prisutan u siromasima. Upravo otud za svakoga od nas proizlazi duhovnost ljubavi prema bližnjemu koja svoje korijene uranja u Isusa i proteže se do najugroženijih. Riječ Božja poziva nas na konkretno življenje služenja svojoj braći i sestrama, u njihovim materijalnim i duhovnim potrebama.

U ovo vrijeme došašća 2025. ponovno vas pozivam na otkrivanje istine svoga pogleda koji nam pomaže razmišljati o dolasku Boga u konkretnu stvarnost čovječanstva. To nam također omogućuje njegovati i hraniti ono što je teolog Johann Baptist Metz nazvao mistikom otvorenih očiju. Vinkovska je obitelj danas pozvana obnoviti sve dimenzije vlastitoga života u gorljivosti ljubavi: molitvu, poslanje kršćanske ljubavi, bratski život, naviještanje evanđelja siromasima, kršćansko svjedočenje u društvu. U ovo vrijeme iščekivanja Isus nas poziva na ponovnu uvježbanost donošenja plodova u ljubavi, prema naučavanju svetog Pavla u Hvalospjevu ljubavi!

Imati otvorene oči uključuje osobnu angažiranost u konkretnoj duhovnosti i odgovornom ostvarivanju našega poslanja u Obitelji ljubavi uime utjelovljene ljubavi. I doista, da parafraziramo Metza, upravo nas ljubav čini budnima i otvara nam oči za stvarnost, ali uz uvjet da bude ukorijenjena u Isusovoj ljubavi. Ta je ljubav temeljni princip koji hrani život svetog Vinka i cjelokupne Obitelji, kojoj je Vinko to želio. „Ljubav nadvisuje sva pravila, i potrebno je da se sva pozivaju na nju. Ona je velika gospođa. Treba izvršavati to što ona nalaže“ (Coste X, 595).

Ako želimo u potpunosti živjeti mistiku kršćanske obitelji otvorenim očima, neophodno je da iščekivano došašće postane učinkovita vježba zanosa za spasenje duša.

Mistika kršćanske ljubavi otvorenih očiju usmjeruje nas prema onome što bi trebao postati konkretni pogled svakoga od nas u ovo adventsko vrijeme. Pozvani smo mijenjati način gledanja, kako pogleda naših očiju tako i srca. Ponekad nas razočaranje sprječava vidjeti bistro i čini nas ravnodušnima. Može se dogoditi da i oni koji vide jasno i sebe smatraju samaritancima (usp. Lk 10, 25-37) mogu promašiti put koji vodi od Jeruzalema prema Jerihonu… možda stoga što ne žele razmijeniti pogled siromaha s pogledom vlastitoga obilja. Da bismo posvjedočili utjelovljenu ljubav, moramo se vratiti na stazu konkretnim i odgovornim hodom prema logici evanđeoske učinkovitosti, to jest, ostajući šutljivima glede svojih djelatnosti.

Oživjeti gorljivost našega poslanja prema naumu svetog Vinka znači isto tako po opipljivim odgovorima ponovno vratiti dostojanstvo snovima siromaha, po primjeru dobroga Samaritanca iz Evanđelja. On je bio spreman popratiti beznadna očekivanja unesrećenoga čovjeka koji čeka čin ljubavi. Upravo zbog toga, bez obzira u kojem se stanju nalaze, „siromasi sanjaju očekujući da se pojavi netko tko će odgonetnuti njihove sne”, piše to jedan časni član Crkve, biskup Tonino Bello.

Isus traži od nas obraćenje srca kako bismo mogli pomiriti ljubav i pravdu. Nadati se u ljubavi, znači živjeti mistiku kršćanske ljubavi otvorenih očiju, žarom što ga preporučuje sveti Vinko, a izvorište nalazi u Isusu. I doista, „ako je Božja ljubav vatra, gorljivost je oganj; ako je ljubav sunce, žar je njegov odsjaj. Gorljivost je ono najčistije u Božjoj ljubavi“ (Coste XII, 307-308).

Mistik kršćanske ljubavi otvorenih očiju postaje doista očekivanje i ostvarenje Isusovih obećanja. To je moguće ostvariti u potpunosti jedino uz uvjet da svaka osoba bude priznata u svome dostojanstvu i koja nije vrednovana po logici korisnosti ili zbog svojih društvenih uvjeta i svojih materijalnih mogućnosti. Doista, teolog Metz piše: „Kršćanska je vjera u svakom slučaju vjera koja traži pravdu. Zasigurno, kršćani su uvijek također mistici, ali oni to nisu jedino u smislu osobnoga duhovnog iskustva, nego prvenstveno u smislu duhovnoga iskustva solidarnosti. Oni su prije svega ‘mistici otvorenih očiju’. Njihova mistika nije naravna bezlična mistika. To je ponajprije mistika koja traži lice, a to nju prije svega vodi u susret onima što pate, u susret licima unesrećenih i žrtava.“

Ubuduće za nas je važno živjeti mističku dimenziju Vinkovske obitelji koja je dio poslanja Crkve. U ovo vrijeme došašća koje se pripremamo živjeti, nužno je ne samo razmišljati o ovom izazovu, nego isto tako više se angažirati oko snažnijega usklađivanja s evanđeoskim principima. Proteklo je više od pedeset godina otkada je Karl Rahner, veliki teolog 20. stoljeća, tijekom jedne koncilske rasprave izgovorio najproročanskije i dobro poznate misli o vjeri. Rečenica koju smo čuli i izgovorili više puta jest sljedeća: „Kršćanin 21. stoljeća bit će ‘mistik’ – to jest netko tko je nešto ‘doživio’ – ili uopće neće biti kršćanin“. Došao je trenutak da ostvarimo to proroštvo angažirajući se konkretno u ljubavi i živeći mistiku otvorenih očiju, to jest prepoznajući u osobi siromaha Isusa koji dolazi k nama.

Neka ovo milosno vrijeme Dolaska Gospodnjega među nas nađe nas budne u ljubavi. Neka nas učini sposobnima pokazati Očevu nježnost i riječima i djelima naviještati Blagu vijest siromasima. Sve to pomoći će nam oživjeti konkretno njihove snove, s odgovornošću i pouzdanjem u Isusa, nadu što k nama dolazi u siromaštvu štale.

Vaš brat u svetom Vinku,
o. Tomaž Mavrič, CM

 

P. S. Obavještavam vas, kao što sam najavio u svome pismu prigodom svetkovine svetog Vinka od 27. rujna 2025., da su na mrežnoj stranici https://congregatiomissionis.org/fr/ressources-pastorales/ dostupne pedagoške i pastoralne smjernice o filmu Gospodin Vinko i o djelu Fino alla fine.

Potičem sve vas na širenje i promicanje ovih produkcija u zajednicama, župama, školama, misijama i djelatnostima Vinkovske obitelji kao prigodu za poučavanje, formaciju i molitvu. Koristite ih kao misionarske alate da se približite mladima, obiteljima i osobama udaljenima od vjere pokazujući im ljepotu života darovana Bogu i braći i sestrama; da dožive gledanje produkcija kao iskustvo zajedništva koje snaži osjećaj pripadnosti i rasplamsava u nama žar duhovnosti i karizme.

Prijevod s francuskoga:
s. M. Arkanđela Smoljo

 

IZVOR: Družba sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskoga – Zagreb

 

Možda Vam se sviđa i ovo:

PISMO ZA DOŠAŠĆE: ISUS ŽIVI U NAMA! ISUS MOLI U NAMA! ISUS MOLI S NAMA!

Prva nedjelja došašća Svim članovima Vinkovske obitelji Draga braćo i sestre u svetom Vinku, milost …